Propylenglykol är ett livsmedel som finns i massa varor och kosmetikaprodukter men här skall vi se närmare på att att använda glykol (både monopropylenglykol samt den giftiga etylenglykolen) som kylarvätska, därför att hejda att kylarvattnet kan frysa till is.

Ta hand om kylsystemet med propylenglykol innan vintern kommer

Det lönar sig ej att vara lat och mena på att man ej behöver byta ut kylarvätskan för att den är long life och det ändå är långt till vintern. Det är minsann icke så komplicerat att själv mixa proylenglykol med vatten och sedan hälla på i fordonets kylsystem.

monopropylenglykol

Med propylenglykol så får man många viktiga fördelar

Med monopropylenglykol så får man flera viktiga funktioner. Glykol funkar som frostskydd så att man klarar temperaturer på ner till -30 utan att fordonet står still. Med etylenglykol så får man det bästa frostskyddet men det rör sig endast om några graders skillnad från en blandning med propylenglykol.

En annan sak som är bra med glykolen är att man får ett korrosionsskydd. Det gäller ju att beskydda kylsystemet från rost och även från avlagringar som kan förstöra både kylare och motor. Det går att jämföra med glykolmätare hur mycket som finns kvar men rent praktiskt så bör man göra rent och byta ut glykolen vartannat år.

Det är också så att man med kylarglykol får en högre kokpunkt på kylarvätskan. Beroende på hur man blandar glykolen med vatten så kan man komma upp i över 100 grader.

Använd den ultimata typen av kylarglykol i ditt fordon

Ska man köra på propylen eller på etylen? Det här är en fråga som man kan ställa sig. Frågan är om inte etylenglykolen borde förbjudas pga. sin toxicitet och vad den kan förorsaka med när bilen en dag skrotas. Djur slickar i sig ämnet och dör.

Den som vill kan införskaffa en helt ofarlig, livsmedelsgodkänd propylenglykol och nyttja i kylaren. Ett livsmedel som icke kan skada djur och natur.

Något som påverkar vad som blir bäst är den metall som finns i motorn. Ifall man till exempel har aluminium i motorn så finns det glykoltyper som kan skada materialet och dessa ska man då undfly.

Man bör också undvika blandningar av olika glykolsorter helt enkelt för att de kan ha tillsatser som reagerar på fel sätt med varandra. Det här kan alltså resultera I att man skadar kylaren. Om det bildas klumpar i blandningen så kan detta bilda stopp i systemet vilket inte är bra.

Ifall du inte vet vilken typ av glykol som finns för tillfället i ditt fordons kylarsystem så är det bara att skölja ur systemet och sedan börja om. Färgerna som du ser på glykolprodukten har intet med själva propylenglykolen att göra. Färgen är en tillsats från tillverkaren som skänker produkten mer personlighet.

Kom ihåg att glykolprodukter kan vara mycket farliga

Även om en viss produkt marknadsförs som giftfri kylarvätska så ska du vara medveten om att den här produkten ska förvaras långt bort från barn samt djur. Etylenglykolen har en söt smak men är väldigt giftig så den ska aldrig komma nära nyfikna barn!

Om du tycker att det verkar krångligt och lite farligt att blanda själv så är det måhända lättare och säkrare att skaffa färdig kylarvätska som du fyller på med för att därefter slänga förpackningen så att du slipper ha något farligt på hyllan i garaget.

Den färdiga vätskan är ingen kostsam produkt och därmed så kan man inte anföra att det finns någon ekonomisk orsak till att skjuta upp det där med att ersätta glykolen. Det är faktiskt ej en komplicerad sak och samtidigt något som fordonet mår så pass bra av då det blir riktigt kallt utomhus.